Week 10 en 11 - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van JenL - WaarBenJij.nu Week 10 en 11 - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van JenL - WaarBenJij.nu

Week 10 en 11

Door: Jeanthilde en Leandra

11 Januari 2014 | Kenia, Eldoret

Een nieuw verslag, in een nieuw jaar. We willen iedereen een gelukkig en gezegend nieuwjaar toewensen!

Vorige week maandag zijn we om boodschappen geweest voor oudjaar, want natuurlijk lusten wij ook oliebollen! Gelijk maar even flink inkopen gedaan voor de hele week. En dinsdag zijn we dan gaan bakken… Het eerste beslag was mislukt, beetje teveel bloem erin. Nou ja, dat hebben we dan nog maar gebruikt om een pizza te maken. Maar we hebben, bij Aly en Edwin, oliebollen, appelbeignets en ananasbeignets gemaakt. Ze waren wel wat aan de vettige kant ’s avonds hebben we met z’n allen pizza gegeten en daarna nog gezellig een spel gedaan. Om 12 uur nog even naar buiten geweest, want ja, echt waar, er was vuurwerk in Kenia! Rond de 20 knallen hebben we gehoord, en toen was het weer voorbij. Daarna zijn we naar huis gegaan en lekker in ons bed gedoken. Woensdagochtend was er een kerkdienst, en daarna was er nog een feest voor de geboorte van Sifra (de dochter van Aly en Edwin). De familie van Edwin kwam cadeautjes geven en uiteraard hoorde er een maaltijd bij. Nou, het is een heel ritueel hoor hoe dat gaat! Er werd gezongen en ondertussen liep de moeder van Edwin met Sifra langs alle mensen. En gaven de familieleden daarna om de beurt een cadeau. Opeens kwam Edwin z’n moeder naar ons toe en kregen wij ook iets! Afrikaanse stof, wat ze als rok om ons heen deed, dat was erg leuk! (zie foto 1)
Donderdag en vrijdag zijn we lekker thuis geweest en hebben we niet zoveel gedaan. Zaterdag zijn we nog naar een waterval geweest. Naar de Umbrella Falls. (zie foto 2, 3) Dat was echt heel mooi. We moesten over grote stenen klauteren om naar beneden te gaan en bij de waterval te komen. Daar konden we ook nog achter de waterval lopen, het was wel een beetje gevaarlijk maar wel de moeite waard! Omdat het de laatste weken erg warm is hebben we ’s middags nog een watergevecht gedaan met de kinderen van Aly en Edwin. Dit vonden zij, maar wij niet minder, erg leuk, en we waren dan ook goed nat… Zondag zijn we ’s morgens naar de kerk geweest en hebben we nog pannenkoeken gegeten bij Aly en Edwin. Verder lekker rustig gehad en nog een preek geluisterd.

Deze week zijn we weer begonnen met ons werk in het Centre. We hadden gedacht dat we weer zouden gaan lesgeven aan de kinderen maar ja… niet is wat het lijkt!
Maandag morgen hoorden we dat één van de straatjongens, Lyon, in de kindergevangenis zat. We wilden hem deze week naar school sturen omdat we een sponsor voor hem hadden. Maar dat lukte dus niet.
We zijn toen met zijn oma naar hem toe gegaan. Daar hoorden we dat er de volgende dag zijn rechtszaak zou zijn, en hij waarschijnlijk vrij zou komen.
Het was wel echt indrukwekkend in de kindergevangenis, kinderen van 3,4,5 jaar, waarvan je denkt ‘’wat moeten die daar?’’ Ook zaten er nog een stuk of 9 straatjongens die ook regelmatig naar het Centre kwamen. Ze zijn waarschijnlijk allemaal tegelijk opgepakt omdat ze op straat sliepen.
Dus wij dinsdag naar de rechtbank! Zoals we ondertussen BIJNA gewend zijn moesten we een uurtje wachten.. daarna mochten we binnen komen, niet in een groooote rechtszaal maar gewoon in een kamertje. En daar zaten ze, alle 10 de straatjongens!
Om de beurt moesten even op staan om te laten zien dat ze aanwezig waren. Wij mochten ondertussen niet praten, alles in stilte!
Wij dachten dat ze wel vrij zouden komen maar dat was niet zo, volgende week dinsdag (14 januari) is het opnieuw de rechtszitting, hopelijk komen ze dan vrij zodat wij de straatjongens weer verder kunnen helpen.
Woensdag zijn we naar een ziekenhuis geweest. Een vrouw had ons uitgenodigd om te komen kijken naar het werk wat ze doet. Ze werkt met mensen/kinderen met oorproblemen. Ze maakt van een soort spul (wat ze in het oor spuit) de vorm van het oor, zodat ze in Amerika gehoorapparaatjes kunnen maken, gratis! Dit was eigenlijk best interessant! (zie foto 4,5)

Donderdagmorgen hebben we in de office gewerkt. We hebben van alle kinderen een dossier gemaakt zodat het allemaal wat overzichtelijker word.
’s Middags zijn we nog een keer naar de kindergevangenis geweest omdat we nog iets anders moesten regelen voor het Centre, en hebben we Lyon nog een keer gezien.

Vrijdagmorgen kwam er een man langs om te praten over Swahili lessen. We hopen vanaf volgende week 4 weken Swahili lessen te nemen. Dit omdat we het leuk vinden om de taal wat beter te leren en omdat we zo hopelijk ook iets gemakkelijker met de straatkinderen kunnen praten. Het is wel een beetje laat (we zijn nog maar ruim 6 weken in Kenia) maar we vinden het gewoon leuk.
zijn we naar de stad gegaan omdat we een aantal dingen moesten regelen. We zijn naar een organisatie geweest die trainingen geeft aan ouders voor de opvoeding. Binnenkort zullen hier in het Centre een aantal trainingen gegeven worden.
Daarna hebben nog wat nieuwe straatkinderen uitgenodigd om aanstaande maandag naar het Centre te komen zodat we weer aan de slag kunnen met nieuwe kinderen.
Aan het eind van de middag zijn we met Steef en Willy om uniformen geweest (dit zijn de jongens die vanaf het begin dat we hier waren geholpen hebben) omdat ze maandag naar school kunnen dankzij de sponsors. Dit vonden ze natuurlijk hartstikke leuk! Ze hebben een groen uniform, dus een groene blouse, groene trui, groene broek en een groene stropdas. (zie foto 6,7)
We hopen de jongens maandag morgen naar school te brengen.

Vandaag, zaterdag, hebben we ons huisje weer eens flink schoongemaakt.. beetje stoffig ;)
Verder lekker een rustige dag gehad.

Tot de volgende keer maar weer!!

• 11 Januari 2014 - 22:06

Nellemarie:

Hoi meiden,

Na af en toe kijken stond ook deze week op de valreep het verslag er weer. Ik dacht eerst dat jullie het misschien zouden vergeten. Maar leuk om weer te lezen wat jullie meegemaakt hebben deze twee weken. Die rokken staan jullie echt prachtig hoor, net nog wat langerr in de zon gaan zitten en je hoort er helemaal bij!
    Heftig hoor die kindergevangenis, kan je je hier niet voorstellen. En wat gaat de tijd dan al snel korten hé. Succes met de lessen, zal ook nog niet zo makkelijk zijn, maar wel grappig als je straks een mondje Swahili kan.
    Suc-6 verder met alles, we volgen jullie!
    Liefs Nelle

• 13 Januari 2014 - 13:10

Marie-jose:

lieve jeanthilde en leandra, leuk om weer een nieuw reisverslag te lezen . de tijd gaat al aardig korten volgens mij hebben jullie nog veel plannen. een cursus swahili,een plan voor opvang van heel jonge kinderen 3,4.5 jarige een vaste gang proberen te krijgen in het leven van de straatjongens,ik begrijp dat hierin sponsors nodig zijn want bij school hoort ook eten en slapen en dat kost geld als ik het goed heb is dan het leven op straat over.jullie kunnen mischien via het reisverslag proberen sponsors te vinden wat zou het mooi zijn als je veel straatjongens helpen kan. dat jullie ook hierin het alles van de Heere zullen verwachten Hij is overal Dezelfde,hier en in Kenia.gisteren las ik nog een mooi lied in ons kerkblad en moest toen aan jullie denken,Hoor de stem van Jezus roepen; wie wil in Mijn wijngaard gaan?Witte velden de oogst is wachtend,wie wil schoven dragen gaan? Luid en duidelijk roept de Meester en Zijn bijstand biedt Hij aan. Wie geeft antwoord,vreugdevol zeggend;Heere hier ben ik,laat mij gaan. lieve meiden, een klein beetje mogen jullie zo ook dienstbaar zijn in Gods Koninkrijk.als het soms moeilijk is lig je soms wakker omdat je ons mist kijk dan af en toe eens naar de zon of de maan dan kijken we naar hetzelfde dan zijn we toch weer niet zover bij elkaar vandaan.liefs van ma.

• 20 Januari 2014 - 13:44

Janet:

Hoi meiden leuk om al jullie uitstapjes en werk te lezen, ik dacht nu ga ik ook weer maar eens wat laten horen. mooie foto's hebben jullie gemaakt. Wat fijn dat er een aantal jongens naar school kan gaan dankzij jullie inzet en de sponsors. Jullie smullen toch ook nog wel van het Nederlandse eten zoals pannenkoeken en oliebollen. Is het eten daar ook goed te doen, of zijn jullie stiekem toch wat afgevallen. We zien er weer naar uit dat jullie weer thuis zijn en ons komen versterken in het koor.
    Hier is het weer maar druilerig hoor, het mag wel een beetje gaan vriezen dan zien we het zonnetje misschien nog eens. Geniet nog maar van het mooie weer , want als jullie terugkomen is het nog geen zomer hoor. Succes met alles en Gods zegen.

Groetjes van
    Jaap en Janet Hoekman

• 21 Januari 2014 - 20:08

Ella:

Dag meiden,
    Even een klein berichtje; een hartelijke groet van ons allen uit s-'Gravenpolder.
    De weken gaan toch snel he; geniet er nog maar even van hoor.
    We hopen dat de Heere jullie deze laatste weken ook nabij wil zijn.
    Groetjes Ella