Week 12 en 13 - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van JenL - WaarBenJij.nu Week 12 en 13 - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van JenL - WaarBenJij.nu

Week 12 en 13

22 Januari 2014 | Kenia, Eldoret

En daar zijn we weer…

Maandag was het dan zover, we hebben toen de 2 jongens, Steef en Willy naar school gebracht! (zie foto 1) Het was ongeveer 3 kwartier lopen vanaf het Centre, maar een lekker koel ochtendwandelingetje is helemaal niet verkeerd. Toen we bij de school van de jongens aankwamen en het plein opliepen, zagen we allemaal ‘zwarte kikkertjes’ (bruine kindjes in groene uniformen, zie foto 2). Ze stonden allemaal bij elkaar en luisterden naar een meneer, misschien was dat het goedemorgen ritueel? We wisten niet zo goed wat we moesten doen dus gingen we eerst de directeur opzoeken. Maar er stond een flinke rij voor zijn deur..! Dan kon dus nog wel even duren voor we aan de beurt waren. Na zeker één uur verder te zijn, waren we dan eindelijk aan de beurt. Even besproken wat de bedoeling was, en de jongens konden buiten even wachten en dan werden ze naar hun klas gebracht. We zijn toen maar weggegaan en ’s middags hadden we de jongens nog even gezien en ze hadden een leuke dag gehad! Verder hebben wij ons die dag nog wat bezig gehouden in het Centre, of bezig zijn met de straatjongens of nog wat werk op de computer gedaan. En toen hadden we ’s middags onze eerste les Swahili! Dat was erg leuk, de man die ons lesgeeft doet het ook heel leuk dus dat is wel fijn. We hebben geleerd om te groeten, onze naam te zeggen en waar we vandaan komen.

Dinsdag zijn we weer naar de rechtbank gegaan voor Lyon, we waren erg benieuwd of hij nu wel vrij zou komen. Rond kwart over 9 waren we in de rechtbank, maar het leek er nog niet echt op dat de rechtszitting al snel zou zijn. Op den duur zei een vrouw dat het om 11 uur begon. Slot van het liedje was het dus kwart voor 1… Ja, en wat doe je dan al die tijd?? Een spelletje op je telefoon, 4 op een rij op papier, een snoepje eten, mensen bekijken enzovoort. Toen het tijd was voor de rechtszitting kwam er een groep kinderen, maar Lyon zat er nog niet bij. Toen kwam de 2e groep kinderen, en daar kwam hij aangelopen, met een klein kindje op z’n rug. Dat zag er wel lief uit! Gelukkig mocht Lyon weer met zijn oma mee naar huis. Wij hebben daarna nog even wat boodschappen gedaan, onze 2e Swahililes gehad, waar we geleerd hebben in het Swahili te tellen. En daarna nog met de kinderen van Aly en Edwin ‘Annemaria koekoek’ en verstoppertje gedaan…

Woensdag was Lyon er! En kwamen er nog een stuk of 4 straatjongens. Alleen waren deze niet zo serieus. Ze mochten eerst douchen, maar er was er 1 in slaap gevallen onder de douche, het water liep door heel de ruimte. En waren we in het klaslokaal, liepen de straatjongens steeds in en uit, ze luisterden totaal niet en waren best een beetje vervelend aan het doen. Waarschijnlijk kwamen ze alleen voor het eten. We hebben dan ook gezegd dat als ze niet goed meedoen ze ook geen eten krijgen.

Donderdag kwamen er weer straatjongens. Dit keer ging weer wat anders dan verwacht. Er was een jongen, Josua, die een beetje veel lijm gesnuift had(de verslaving die de straatkinderen hebben). Hiervan gaan ze altijd agressief doen, niet luisteren, en kunnen ze zichzelf niet concentreren.
In het Centre mogen ze dit niet gebruiken maar stiekem doen ze dat soms wel, ze zijn erg goed in manieren verzinnen om het tóch te doen.
Een van ons zag dat en het zijn lijm afgepakt. Maar toen ging hij nogal flippen.. (schreeuwen en huilen) we hebben hem toen even laten toen. Maar er waren dit keer ook een aantal grote jongens en die stookten hem een beetje op. Hierdoor was hij hélemaal de kluts kwijt.
Maar toen Leandra even later ging kijken was hij bezig zichzelf OP TE HANGEN! Hij had een touw ergens aangehangen en had zijn hoofd dus aan dat touw gehangen. Gelukkig zat het niet strak om zijn nek.
Hij had zelf door dat hij dit toch niet kon doen en stopte. We hebben hem toen even in het kantoor waar hij wat af kon koelen. Hij was flink aan het schreeuwen enzo maar gelukkig ging dat toen over.
Zulke dingen maak je toch niet elke dag mee, en dat is maar goed ook!
’s Middags zijn we met Lyon om een uniform geweest. Dit was natuurlijk wel leuk.

Vrijdag zijn we samen ’s morgens naar de school van Willy geweest. De jongen die we ’s maandags naar school hadden gebracht. We hadden gehoord dat hij al 2 dagen niet was gekomen. We wilden graag kijken of dat klopte en tegelijk het telefoonnummer vragen van iemand van deze school zodat we het een beetje in de gaten konden houden.
Daarna zijn we doorgegaan naar de stad omdat we nog wat andere spullen nodig hadden voor Lyon. Zoals een matras en schriften en pennen.
’s Middags hadden we, net als alle andere middagen, Swahili les.

Zaterdag was er een training voor ouders. Hoe ouders het beste met hun kinderen om kunnen gaan. Er waren 15 ouders dus dat was heel mooi. Ook was er nog een spreker over hoe je het beste een eigen ‘mini’ bedrijfje kan beginnen.. hier waren de meesten wel positief over.
Verder was er ’s middags nog een vergadering met mensen van de kerk.

Zondag weer naar de kerk geweest. Alleen begonnen ze dit keer erg vroeg dus waren wij een beetje laat. We kwamen tijdens de preek nog aan…Soms snap je niets van de tijd hier!
’s Middags hebben we bij Aly en Edwin gegeten en nog wat spelletjes gedaan en gepuzzeld.

Maandag zijn we naar Nairobi gegaan, Aly had papieren nodig en wij vonden het wel leuk om mee te gaan. Het was ongeveer 6 uur rijden met de matatu (busje). Onderweg veel mooie dingen gezien. Rond half 5 ’s middags waren we bij onze jeugdherberg. Zag er leuk en gezellig uit, we hebben toen een beetje gerelaxt en spelletjes gedaan. En toen dachten we lekker te gaan slapen… maar als eerste was het kussen keihard, dus dat maar rechtop gezet. En toen konden we gewoon niet slapen! Eerst een poos wakker gelegen, toen op den duur er maar uit gegaan en ons in de ‘kamer’ maar even vermaakt op de computer. Uiteindelijk toch nog wel een paar uur geslapen gelukkig.

De volgende morgen, dinsdag, kregen we lekkere pannenkoeken en een banaan als ontbijt. Daarna zijn we naar een park met apen geweest in de stad. We hadden nootjes gekocht om aan de apen te geven. Maar dat was toch wel een beetje griezelig.. Ze sprongen zo op je schouders en hoofd! Maar het was wel grappig. (zie foto 3 en 4) Daarna hebben we gegeten bij een soort Mac Donalds. Jaja, dat hadden nog niet meegemaakt. Maar het was heerlijk! Toen maar weer aan de terugweg begonnen. En ’s avonds om half 9 waren we weer thuis. Alleen geen elektriciteit… dus na een donkere douche maar gelijk in bed gekropen. We waren best wel een beetje moe en hebben heerlijk geslapen.

Woensdag hebben we Lyon, één van de straatkinderen, naar school gebracht. ’s Morgens zijn we met een taxi met z’n allen, Aly, Jeanthilde, Leandra, Lyon en zijn oma naar de school gegaan. Hij gaat naar een boordingsschool, dat betekent dat hij daar ook slaapt, hij komt alleen in vakanties thuis. Dit hebben we bewust gedaan zodat hij niet snel terug kan lopen naar de straat. Dus dit was eigenlijk een mooie dag, want ja, daar doen we het allemaal voor! (Zie foto 5 en 6)
’s Middags moesten we nog wat extra’s voor Lyon gaan kopen want natuurlijk miste er weer iets volgens de school. Je moet hier enorm veel aanschaffen voor school. We hadden 1 uniform voor hem, maar ja hij moest er 2! En ze hebben op school ook een Bijbel en een zangboekje nodig.

Dit was ons reisverslag weer eventjes.. nog 4 te gaan ;) en dan hopen we weer lekker thuis te zijn!
Groetjes ons

• 22 Januari 2014 - 21:19

Elly:

Hallo allebei
    Wat leuk die foto's.Maar wel moeilijk te herkennen lijkt mij als ze allemaal dezelfde kleren (uniform) aan hebben!
    Een aap op je schouder, dat maak je ook niet iedere dag mee, zo te zien is het prachtig weer.
    Mooi dat jullie zo veel voor de straatjongens aan kunnen schaffen voor school.
    We tellen de dagen af dat jullie weer terug komen:)
    Jullie dagen verlopen dikwijls anders dan je denkt en dan moet ik denken aan dit gedicht:
    Morgen- is voor ons verborgen-
    Jij en ik, wij weten niet
    wat de dag van morgen biedt.
    Maar Hij, Die "t heelal omspant
    Houdt ook "morgen" in zijn hand.
    Liefs Ma

• 22 Januari 2014 - 21:54

Tante Carla:

Ha dames,

Wat leuk toch om zo steeds op de hoogte te blijven van jullie wel en wee in verwegistan...
    Volgens mij zijn jullie al aardig gewend daar! Nou ja sommige dingen wennen niet echt lijkt me:
    lang wachten, geen electriciteit enz.. :) en de straatjongens houden jullie ook wel bezig!
    Toch een mooie, en bijzondere tijd voor jullie.
    Geniet er nog even van en Gods zegen en nabijheid in alles, dat is het belangrijkste!

groetjes van tante Carla (en de rest van de fam)

• 22 Januari 2014 - 21:58

Adriëlle Sinke:

Hoi meiden,

Wat hebben jullie al veel meegemaakt daar en al veel mooie dingen gezien en gedaan.
    Wat fijn dat er nu een aantal straatkinderen naar school kunnen gaan.
    Wel zielig dat er daar zulke jonge kinderen in de gevangenis zitten.
    Dat kan je je gewoon niet voorstellen.
    Jullie maken ook heftige dingen mee. Van die jongen die dat lijm snoof.
    Wat een wonder dat jullie er op tijd bij waren.
    Ik hoop dat jullie daar nog veel mooie dingen mogen doen en wens jullie Gods zegen toe in de tijd dat jullie daar nog zijn.

Kwa heri! (tot ziens!)

Groetjes Adriëlle Sinke

• 23 Januari 2014 - 09:09

Nellemarie:

Hee Jean & Lean,

't Is weer een heel verslag, leuk om te lezen! Je hebt niet gauw dat je denkt ik weet niet wat ik moet typen denk ik, wat een belevenissen! Straks kan je nog wel gewoon zeeuws toch as je terugkomt?! Eng zeg met dat jongetje, nu heb je van heel dichtbij kunnen zien wat het met die kinderen doet dat lijmsnuiven... Hebben jullie Willy er op aangesproken dat hij niet was komen opdagen op school? En wat was zijn reactie? Maar waarschijnlijk komt dit wel vaker voor. Jullie hebben wel heel verschillende dagprogramma's, lekker veel afwisseling, 't zal straks weer wel wennen zijn om in het Oostdijkse regime terug te komen! Nog 1 maand te gaan, we hopen dat jullie deze laatste maand nog veel kunnen betekenen daar en dat jullie de periode daar voldaan af kunnen sluiten... al zal je het niet los kunnen laten in gedachten denk ik.
    We denken aan jullie! Maar wat het weer betreft is het bij jullie heel wat lekkerder dan hier, 't is druilerig/regenachtig en 'n beetje koud... al zin om terug te komen?? hahaha, we zullen ze wel met skipakken naar Schiphol sturen, dan komt de klap niet zo hard aan.
    Suc-6 in alles!

Liefss, Nelle

• 23 Januari 2014 - 10:21

Stien Nieuwenhuijse:

Goedemorgen dames, wat een belevenissen allemaal, dan is het hier maar saai hoor!!! Toch ben ik er helemaal niet jaloers op, maar dat zal de leeftijd wel zijn. Hopelijk komt alles een beetje op zijn pootjes terecht met die jongens, maar het is wel een hele toer om vertrouwen te blijven houden. Gelukkig moeten we zulke dingen niet alleen doen!!!! Sterkte en Gods Zegen, en probeer er nog maar van te genieten, groetjes ome Jo en tante Stien.

• 24 Januari 2014 - 20:57

Lars:

Hoi jeanthilde en leandra.

hoe gaat het met jullie ?
    Wat veel belevenissen zeg !!!
    En een aap op je schouder !!!
    Dat is gelukkig goed afgelopen met Josua hé!!!
    Ik wist niet dat je daar ook een mac.donalds had hoor!!!
    En morgen gaan Ik,Jean en Guido met papa helpen om spullen voor de rommolmarkt op te halen.

nou dat was het dan maar weer

doei allebei!!!!!!!!!!

van lars

• 24 Januari 2014 - 21:27

Jean:

Hoi Jeanthilde en Leandra,

Gani ? ( Hoe gaat het ? )
    Unaweza kufanya hivyo zaidi kuliko sisi ! ( Jullie maken meer mee dan ons ! )
    Bahati nzuri ni kumalizika vizuri kwa josua ( Gelukkig is het wel goed afgelopen met Josua. )
    Ninyi startled kwa hakika si kama kiasi ya kwamba tumbili, kwa sababu yeye inaonekana kama ninyi !
    ( Jullie schrokken zeker niet zo erg van die aap, want hij lijkt op jullie ! ) '-' Grappie !!!
    Mimi Cito yangu, na hivi karibuni hotuba yangu wiki ijayo ( Ik heb al snel mijn cito's, en ik heb volgende week mijn spreekbeurt ! )

Naam, hii ilikuwa ni tena ! ( Nou, dit was het dan maar weer ! )

Bye,
    salamu kutoka Jean

• 25 Januari 2014 - 11:55

Ilona:

Ha meiden,

Wat een belevenissen weer zeg, jullie maken daar echt veel mee! Volgens mij is er geen dag hetzelfde....Wij genieten hier van jullie verslagen en foto's en zijnsoms best een beetje jaloers om dat prachtige werk te mogen doen! Soms komt het allemaal wat chaotisch over, maar als we dan weer zo.n foto zien van de jongens die jullie naar school brengen, worden we toch wat stil......
    Veel succes verder, geniet nog even van die laatste weken, al is het toch ook weer fijn, als jullie weer snel in ons midden mogen zijn!!

groetjes ilona

• 29 Januari 2014 - 09:52

Tante Paula:

Hoi meiden,

Erg leuk om jullie verslagen te lezen.
    Zouden jullie straks thuis nog wel kunnen wennen ? Jullie missen dan vast alle zwarte gezichtjes en de die leuke aapjes....
    Fijn dat jullie toch nog zoveel voor die straatjongens kunnen doen.
    Mochten jullie je thuis straks vervelen en het cultuurtje missen... word dan taalcoach voor een asielzoeker....Kan ik je van harte aanbevelen!
    We wensen jullie nog een fijne en gezegende tijd in Kenia !

Groetjes,

oom André en tante Paula

• 29 Januari 2014 - 09:54

Tante Pau:

PS.

Die uniformen zijn ook wel een idee voor het Hoornbeeck; Hoef je 's morgens nooit meer te denken.. Wat zal ik aan doen? :)