De laatste week in Kenia! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van JenL - WaarBenJij.nu De laatste week in Kenia! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van JenL - WaarBenJij.nu

De laatste week in Kenia!

Door: Jeanthilde en Leandra

24 Februari 2014 | Kenia, Eldoret

Zo, we zitten op dit moment op het vliegveld. Terug naar huis! We zien er naar uit om onze families weer te zien. Maar Kenia achterlaten valt ook niet zo mee. Je zou graag van allebei wat willen …
Vrijdag hebben we een beetje van alles en nog wat gedaan. We zijn naar de stad geweest om boodschappen, Leandra is naar de kapper geweest (stukje goedkoper dan in NL), wel een beetje scheef ;)

Zaterdag zijn we met Aly en Edwin en de kinderen een dagje weggeweest, om alvast een beetje afscheid te nemen. We zijn naar het Kakamega Forest geweest. Dit is een regenwoud. Het was erg leuk. We hebben daar gelopen en een berg beklommen waar we een prachtig uitzicht hadden over het bos. (zie foto 1,2 en 3) Daarna zijn we nog naar een waterval geweest en hebben we daar lekker gezeten. ’s Avonds hebben we met elkaar macaroni gegeten!

Zondag zijn we net als anders naar kerk geweest. Na de kerkdienst was het eten met de straatkinderen. Er waren ongeveer 12 kinderen. (zie foto 4) We hebben bonen met rijst gegeten. Daarna kwam er nog iemand langs waar we nog gezellig met gepraat hebben.

Maandag hebben we een aantal dingen afgerond. Leandra haar schoolwerk. Jeanthilde heeft de vrijwilligers map klaar gemaakt (map met allerlei tips en uitjes voor vrijwilligers).

Dinsdag zijn we naar Langas geweest, een wijk buiten Eldoret. We gingen op zoek naar een familielid van één van de straatjongens die op het moment elke dag trouw naar het Centre komt, hij heet Lazarus. Lazarus zei dat zijn oom in Langas woont of gewoond heeft. Wij met hem op zoek. Maar hij was nergens te vinden. Eerst gingen we naar het huis waar hij vroeger gewoond had maar daar wisten de mensen niets van hem af. Toen gingen we naar de plaats waar hij als laatste gewoond heeft. Maar daar was alleen maar grond. Geen huis of iets. Toen gevraagd aan andere mensen maar die wisten ook niets. We dachten dat hij maar wat aan het verzinnen was omdat niemand wist van de oom. Het is vaak erg moeilijk in te schatten of ze nu de waarheid vertellen of dat ze liegen. Want het kan dat ze eigenlijk niet willen dat de familie gevonden word omdat er problemen zijn.
We hebben het toen maar even opgegeven. Waarschijnlijk gaan ze verder op zoek als wij weer in NL zijn.
We zijn toen direct doorgegaan naar de stad om souvenirs te kopen!

Woensdag zijn we naar de stad gegaan om een straatjongen te zoeken die weggelopen was thuis. Zijn moeder dacht dat hij waarschijnlijk weer in de stad zou zijn met de andere straatjongens. We hebben een aantal jongens in de stad gevraagd of ze hem gezien hadden maar ze hadden hem nog niet gezien.
Daarna zijn we naar de school van Brian en Korrir geweest (de kinderen van Aly en Edwin). Ze hadden een soort talentenshow. Het zou om 10 uur beginnen. Wij waren er om een uur of 11. Maar om 1 uur was er nog niets. Toen zijn we maar terug gegaan want Sifra, de jongste van hen, moest gevoed worden. Dat was natuurlijk erg jammer, maar we hebben toch de school van de jongens nog gezien.

Donderdag zijn we naar de stad gegaan om straatkinderen te roepen voor vrijdag, dan zou ons afscheid zijn dus dan werden ze uitgenodigd om te komen eten. (zie foto 5)
Daarna moesten we geld op de bank zetten voor de kerk (voor onze kost en inwoning). Wij naar een bank, was dat niet de goede bank. Toen naar de goede bank maar dat lukte ook niet. Het was een euro account wat ze hadden dus daar konden we niet met Shillings betalen… dus toen al het geld weer maar terug meegenomen, en maar contant geven.
Daarna zijn we naar Lyon gegaan. Een jongen die we in januari geholpen hebben. Hij zit nu op een school waar hij ook slaapt dus we gingen even kijken of het allemaal goed ging. En ook gelijk een beetje afscheid nemen. Het ging weer goed met hem. Hij was flink ziek geweest maar hij had wat injecties gehad in het ziekenhuis dus nu ging het weer beter. Hij zag er best goed uit en hij leek blij. Het was leuk om hem nog even te zien!
Vrijdag hadden we ons afscheid met de straatkinderen. We hebben gevoetbald en daarna gegeten. Daarna kregen we nog een cadeautje.. maar daar moesten we eerst wat voor doen. We moesten van letters een woord maken maar voordat we de letters kregen moesten we een aantal opdrachten doen. Bijvoorbeeld 10 Swahili woorden zeggen. Dit was erg leuk! We hebben een schrijfboekje gehad waar mensen wat ingeschreven hadden en nog iets leuks van steen. En natuurlijk zijn we nog even met z’n allen op de foto geweest! (zie foto 6)

Zaterdag hebben we onze koffers ingepakt. Alles er in gePROPT. Maar het paste! ’s Middags hebben we met z’n allen nog even waterballonen gevecht gedaan, dat was natuurlijk erg leuk :)
’s Avonds zijn we uiteten geweest met Aly en Edwin.

Zondag moesten we voor in de kerk afscheid nemen. We kregen nog een cadeau. Riem, ketting en oorbellen! Dat was erg leuk. Natuurlijk moesten we ook even ‘speechen’. Iedereen bedanken voor alles enzovoort.
Verder zijn we overdag beetje bij Aly en Edwin en kinderen geweest. Nu het nog kon! ’s Middags zijn we nog even bij Jaap en Coby van der Ham geweest. Ook afscheid genomen!

Maandag… vandaag dus. Vanmorgen moesten we om 9 uur vliegen. Ging allemaal goed. Om 10 uur waren we in Nairobi. We zijn toen naar klasgenoten van Leandra gegaan. Daar hebben we lekker bij gekletst en onze ervaringen gedeeld, dat was erg gezellig!
Nu op het vliegveld wachten totdat ons vliegtuig vertrekt.. Weer terug naar NL, naar de kou! Maar ook weer heerlijk naar onze families :)
Nou dit was onze laatste reisverslag! Iedereen heel erg bedankt voor het meeleven op verschillende manieren. (zie bv. foto 7) Dat heeft ons echt goed gedaan! We hopen jullie snel weer te zien.
Groetjes ons

• 24 Februari 2014 - 20:30

Denise:

Beste Jeanthilde en Leandra,

Hopelijk hebben jullie een goede terugvlucht. En het is hier helemaal niet zo koud hoor (wel een graad of 12), dus dat treffen jullie!
    Het was erg leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen.
    Hopelijk went het in Nederland ook weer snel. Veel succes met alles.

Groetjes, Denise Zweedijk

• 24 Februari 2014 - 21:24

Tante Paula:

Ha meiden, goede reis en een behouden thuiskomst!

Oom André en tante Paula

• 25 Februari 2014 - 05:10

Ilona:

Ha meiden,

Wij hebben genoten van jullie leuke verhalen en belevenissen!! Op dit moment zitten jullie denk ik nog in het vliegtuig, we wensen jullie dan ook een behouden terugkomst en zien er naar uit om jullie weer in levende lijve te ontmoeten! Ik ben best benieuwd wat jullie nu het meest van Nederland hebben gemist daar in dat verre Kenia.....Tot ziens!

groetjes Ilona